
Psychologiczne wsparcie rozwoju dzieci i młodzieży
Studia skierowane są do osób chcących wspierać rozwój dzieci typowo i nietypowo rozwijających się, przeżywających różne trudności adaptacyjne generujące wychowawcze wyzwania. Celem kształcenia jest dostarczenie wiedzy z zakresu normy i patologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz umiejętności przydatnych w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami, trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami emocjonalnymi i zagrożonych niedostosowaniem. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli akademickich łączących pracę naukową z praktyką psychologiczną oraz praktyków: psychologów dziecięcych, psychoterapeutów, neuropsychologów.
DLA KOGO SĄ TE STUDIA?
- Dla osób, które chcą pomagać dzieciom i młodzieży z trudnościami w profesjonalny sposób.
- Chcących zrozumieć wewnętrzny świat nietypowo rozwijających się dzieci.
- Szukających zarówno sprawdzonych jak i nowych rozwiązań w pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami.
- Dla osób, które ukończyły studia I lub II stopnia, posiadających tytuł licencjata lub magistra.
Zapraszamy na nasze studia nie tylko osoby pracujące na co dzień z dziećmi i młodzieżą, także rodziców!
I dalej:
Podyplomowe Psychologiczne Wspomaganie Rozwoju Dzieci i Młodzieży z Trudnościami są studiami typu doskonalącego. Kończą się napisaniem pracy (np. studium przypadku). Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz suplement zawierający szczegółową tematykę zrealizowanych zajęć.
MODUŁY TEMATYCZNE:
Prawidłowy i nieprawidłowy rozwój człowieka: trudności, zaburzenia i dysharmonie w rozwoju psychicznym, zaburzenia kliniczne u dzieci i młodzieży, dysfunkcje intelektu, proces deformowania się osobowości.
Kompetencje wychowawcy: komunikacja nauczyciel-rodzice-dziecko; radzenie sobie z konfliktami w relacjach dziecko-dorosły, sytuacje trudne w nauczaniu, sposoby radzenia sobie z agresją wychowanków, techniki twórczego myślenia w pracy z dziećmi i młodzieżą, poszerzanie świadomości własnej osoby jako wychowawcy (trening umiejętności wychowawczych, rozwój inteligencji emocjonalnej, zapobieganie wypaleniu zawodowemu).
Społeczny i indywidualny kontekst trudności i zaburzeń w rozwoju: nieśmiałość, nadpobudliwość psychoruchowa i zaburzenia uwagi, trudności w kształtowaniu więzi i formowaniu charakteru.
Trudności i problemy szkolne: niepowodzenia szkolne (przyczyny, konsekwencje, profilaktyka); specyficzne trudności w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia); dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia
Problemy okresu dorastania: prawidłowy i nieprawidłowy rozwój tożsamości, obrony psychologiczne w okresie dorastania, bunt młodzieńczy, syndrom presuicydalny, problemy nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną
Psychoprofilaktyka i terapia zaburzeń: terapia rodzin; socjoterapia; wspieranie rozwoju mowy, problemy i zaburzenia karmienia i odżywiania, autystyczne spektrum (objawy, mechanizmy, zaburzenia rodziny); zaburzenia depresyjne i lękowe, zachowania ryzykowne dzieci w wieku szkolnym; problematyczne używanie Internetu.
DZIĘKI NASZYM STUDIOM MOŻESZ UZYSKAĆ UMIEJĘTNOŚCI:
- identyfikowania czynników ryzyka kształtowania się trudności i zaburzeń rozwojowych oraz wyjaśniania ich mechanizmu
- rozpoznawania specyficznych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży w wymiarze społecznym i indywidualnym
- uwzględnienia sposobu indywidualnego odbioru i przeżywania rzeczywistości przez dziecko lub nastolatka
- dobierania metody oddziaływań do indywidualnego przypadku, zmodyfikowania jej lub skonstruowania własnego programu wspomagania rozwoju
- rozpoznawania własnych zasobów i ograniczeń w pracy z dziećmi i młodzieżą
- komunikowania się z rodzicami i nauczycielami w sposób ułatwiający współpracę.
Zdobyte umiejętności mogą być wykorzystane we wspomaganiu rozwoju typowego lub nietypowego w obszarach: potrzeb emocjonalnych dzieci i młodzieży, trudności szkolnych (dysleksja), trudności adaptacyjnych (agresja, nieśmiałość), kształtowania tożsamości i poczucia własnej wartości, akceptacji ciała, zachowań podwyższonego ryzyka (wagary, buntowniczość).