Psychologiczne wsparcie rozwoju dzieci i młodzieży

dzieci na wieży matematycznej UWr

Psychologiczne wsparcie rozwoju dzieci i młodzieży

Studia skierowane są do osób chcących wspierać rozwój dzieci typowo i nietypowo rozwijających się, przeżywających różne trudności adaptacyjne generujące wychowawcze wyzwania. Celem kształcenia jest dostarczenie wiedzy z zakresu normy i patologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz umiejętności przydatnych w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami, trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami emocjonalnymi i zagrożonych niedostosowaniem. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli akademickich łączących pracę naukową z praktyką psychologiczną oraz praktyków: psychologów dziecięcych, psychoterapeutów, neuropsychologów.

DLA KOGO SĄ TE STUDIA?

  • Dla osób, które chcą pomagać dzieciom i młodzieży z trudnościami w profesjonalny sposób.
  • Chcących zrozumieć wewnętrzny świat nietypowo rozwijających się dzieci.
  • Szukających zarówno sprawdzonych jak  i  nowych rozwiązań w pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami.
  • Dla osób, które ukończyły studia I lub II stopnia, posiadających tytuł licencjata lub magistra.

Zapraszamy na nasze studia nie tylko  osoby pracujące na co dzień z dziećmi i młodzieżą, także rodziców!

I dalej:

Podyplomowe Psychologiczne Wspomaganie Rozwoju Dzieci i Młodzieży z Trudnościami są studiami typu doskonalącego.  Kończą się napisaniem pracy (np. studium przypadku). Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz suplement zawierający szczegółową tematykę zrealizowanych zajęć.

MODUŁY TEMATYCZNE:

Prawidłowy i nieprawidłowy rozwój człowieka: trudności, zaburzenia i dysharmonie w rozwoju psychicznym, zaburzenia kliniczne u dzieci i młodzieży, dysfunkcje intelektu, proces deformowania się osobowości.

Kompetencje wychowawcy:  komunikacja nauczyciel-rodzice-dziecko; radzenie sobie z konfliktami w relacjach dziecko-dorosły, sytuacje trudne w nauczaniu, sposoby radzenia sobie z agresją wychowanków, techniki twórczego myślenia w pracy z dziećmi i młodzieżą, poszerzanie świadomości własnej osoby jako wychowawcy (trening umiejętności wychowawczych, rozwój inteligencji emocjonalnej, zapobieganie wypaleniu zawodowemu).

Społeczny i indywidualny kontekst  trudności i zaburzeń w rozwoju: nieśmiałość, nadpobudliwość psychoruchowa i zaburzenia uwagi, trudności w kształtowaniu więzi i formowaniu charakteru.

Trudności i problemy szkolne: niepowodzenia szkolne (przyczyny, konsekwencje, profilaktyka); specyficzne trudności w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia); dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia

Problemy okresu dorastania: prawidłowy i nieprawidłowy rozwój tożsamości, obrony psychologiczne w okresie dorastania, bunt młodzieńczy, syndrom presuicydalny, problemy nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną

Psychoprofilaktyka i terapia zaburzeń: terapia rodzin; socjoterapia; wspieranie rozwoju mowy, problemy i zaburzenia karmienia i odżywiania, autystyczne spektrum (objawy, mechanizmy, zaburzenia rodziny); zaburzenia depresyjne i lękowe, zachowania ryzykowne dzieci w wieku szkolnym;  problematyczne używanie Internetu.

DZIĘKI NASZYM STUDIOM MOŻESZ UZYSKAĆ UMIEJĘTNOŚCI:

  • identyfikowania czynników ryzyka kształtowania się trudności i zaburzeń rozwojowych oraz  wyjaśniania ich mechanizmu
  • rozpoznawania specyficznych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży w wymiarze społecznym i indywidualnym
  • uwzględnienia sposobu indywidualnego odbioru i przeżywania rzeczywistości przez dziecko lub nastolatka
  • dobierania metody oddziaływań do indywidualnego przypadku, zmodyfikowania jej lub skonstruowania własnego programu wspomagania rozwoju
  • rozpoznawania własnych zasobów i ograniczeń w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • komunikowania się z rodzicami i nauczycielami w sposób ułatwiający współpracę.

Zdobyte umiejętności mogą być wykorzystane we wspomaganiu rozwoju typowego lub nietypowego w obszarach: potrzeb emocjonalnych dzieci i młodzieży, trudności szkolnych (dysleksja), trudności adaptacyjnych (agresja, nieśmiałość), kształtowania tożsamości i poczucia własnej wartości, akceptacji ciała, zachowań podwyższonego ryzyka (wagary, buntowniczość).

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER